همانطور که احتمالاً در جریان هستید، سامسونگ گلکسی S22 اولترا را با پردازنده‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ روانه‌ی بازارهای اروپایی کرد و نسخه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ آن را در اختیار بازارهای سایر مناطق مانند هند و ایالات متحده آمریکا قرار داد. یک یوتیوبر حوزه فناوری که به هر دو نسخه از این گوشی هوشمند دسترسی داشت، آن‌ها مورد آزمایش قرار داد و نتایج آن را منتشر کرد. این فرد قدرتمندترین گوشی هوشمند سال ۲۰۲۲ سامسونگ یعنی S22 اولترا را مورد بررسی قرار داد. در این تست‌، پردازنده‌ی گرافیکی اگزینوس ۲۲۰۰ یعنی XClipse 920 RDNA 2 نشان داد نسبت به پردازنده‌ گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ یعنی Adreno 730 بسیار کندتر است و عملکرد ضعیف‌تری دارد.

  • امکان آپدیت یکپارچه‌ی اندروید از گوشی‌های سری گلکسی S22 حذف شد

باید خاطر نشان کنیم که در بنچمارک ۳DMark Wildlife، اگزینوس ۲۲۰۰ توانست ۶۶۸۴ امتیاز را به دست آورد، در حالی که اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در حدود ۴۳ درصد بهتر عمل کرد و موفق شد ۹۵۴۸ امتیاز کسب کند. همچنین با این نتایج به نظر می‌رسد که اگزینوس ۲۲۰۰ تنها ۷ درصد سریع‌تر از نسل قبلی خود یعنی اگزینوس ۲۱۰۰ (۶،۲۵۶ امتیاز) است که از پردازنده گزافیکی Mali-G78 MP14 بهره می‌برد. در بنچمارک GFXBench، نتایج آزمایشات نشان داد که نماینده‌ی پرچم‌دار کوالکام در حدود ۳۰ درصد بهتر و سریع‌تر از نماینده‌ی پرچم‌دار سامسونگ است. با توجه به این نتایج حدس زده می‌شود که شاید موتور پهنای باند حافظه نمیتواند توان مورد نیاز برای گذر حجم وسیع دادههای گرافیکی را فراهم کند و همین مقوله عامل اصلی عملکرد ضعیف‌تر XClipse 920 نسبت به Adreno 730 است.

این نتایج با نتایج قبلی که در رسانه‌های خبری دیدیم بسیار متفاوت است. برای مثال، پردازنده‌ی گرافیکی Xclipse 920 در گیک‌بنچ Opencl نشان داده بود که تقریبا ۵۱ درصد سریع‌تر از Adreno 730 است. این برتری در بنچمارک Vulkan به حدود ۲۳.۹ درصد رسیده بود. همچنین در یک تست پایداری در در بنچمارک ۳DMark Wildlife، اگزینوس ۲۲۰۰ نشان داد که عملکرد پایدار با ثبات ۷۲.۲ درصدی را نسبت به ۶۳ درصد اسنپدراگون ۸ نسل ۱ ارائه می‌دهد.

  • چرا سامسونگ رفرش ریت نمایشگرهای گلکسی S22 و S22 پلاس را تغییر داد؟

مشخص نیست چرا نتایج این دو تراشه به خصوص در بخش پردازنده‌های گرافیکی اینقدر متفاوت است. Özüağ انتظار دارد به‌روز‌رسانی نرم افزاری بتواند این تفاوت‌ها را به حالت نرمال برگرداند، اما این فقط یک حدس و گمان است. این یوتیوبر چند دلیل را ارائه می‌دهد که چرا XClipse 920 عملکرد نرمالی ندارد. یکی از این دلایل که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد این است که موتور بررسی پهنای باند حافظه این پردازنده نمیتواند میزان قدرت مورد نیاز برای گذر حجم وسیع دادههای گرافیکی را فراهم کند. از دلایل احتمالی دیگر این مقوله می‌توان به محدودیتهای قدرتی و فناوری ساخت ۴ نانومتری سامسونگ و اثر منفی آن بر سرعت کلاک این پردازنده گرافیکی نیز اشاره کرد که صحت این موضوع هنوز تأیید نشده است.

در هر حال به نظر می‌رسد که به‌روزرسانی نرم افزاری شاید بتواند روی عملکرد این پردازنده‌ها تاثیر گذار باشد. جدا از این مسائل باید خاطر نشان کنیم که تراشه پرچم‌دار کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۱  اولین تراشه‌ی ۴ نانومتری کوالکام به حساب می‌آید که همانطور که انتظار می‌رفت از ۳ بخش تشکیل شده اما اکنون تمام هسته‌های پردازشی آن مبتنی بر معماری جدید ARMv9 هستند. اگزینوس ۲۲۰۰ نیز همانند اسنپدراگون از فرآیند ساخت ۴ نانومتری بهره برده و هسته‌های پردازشی آن نیز مبتنی بر معماری Armv9 هستند.

باید خاطر نشان کنیم که از نظر ترکیب هسته‌های پردازنده، این تراشه شباهت زیادی به جدیدترین تراشه‌های پرچم‌دار مدیاتک و کوالکام دارد و به همین خاطر بار دیگر با یک هسته‌ی Cortex-X2، سه هسته‌ی Cortex-A710 و ۴ هسته‌ی Cortex-A510 سروکار داریم. در این تراشه شاهد استفاده از نسل جدید واحد پردازش عصبی دو هسته‌ای هستیم که نسبت به نسل قبلی دو برابر عملکرد بهتری ارائه می‌کند. باید دید کاربران این گوشی‌ها، چه واکنشی نسبت به عملکرد این پردازنده‌ها نشان می‌دهند.

  • سامسونگ با همکاری مرسدس و مارک اند لونا یک S22 اولترا ویژه می‌سازد

منبع: Notebookcheck

نوشته پردازنده‌ گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ ۴۳ درصد سریع‌تر از پردازنده گرافیکی اگزینوس ۲۲۰۰ است اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala