یک کپسول دراگون سرنشین‌دار حامل چهار فضانورد مأموریت «کرو-۴» (Crew-4) ساعتی پیش در ۰۳:۵۲ نیمه‌شب منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۲:۲۲ به وقت تهران) توسط موشک فالکون ۹ از سکوی ۳۹B مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا با فضا پرتاب شد.

  • آنچه باید درباره‌ی مأموریت کرو-۴ ناسا به ایستگاه فضایی بدانید

حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، بوستر مرحله‌ی موشک فالکون ۹ هم با موفقیت به زمین بازگشت و روی سکوی شناور بدون سرنشین در اقیانوس اطلس فرود آمد تا برای مأموریت‌های بعدی آماده باشد. در همین حال فضاپیمای دراگون هم از مرحله‌ی بالایی موشک جدا شد تا مسیر خود را به تنهایی به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پیش بگیرد.

بازگشت مرحله‌ی اول موشک فالکون 9 به زمین

بازگشت مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ به زمین
Credit: NASA

طبق برنامه‌ریزی کپسول دراگون سرنشین‌دار این مأموریت که «آزادی» (Freedom) نام دارد، ساعت ۲۱:۴۵ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۶:۱۵ صبح فردا به وقت تهران) به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسد و حدود یک ساعت و نیم بعد، پس از اجرای کامل فرآیند هم‌فشارسازی، دریچه‌های میان دو فضاپیما باز می‌شوند.

همان‌طور که نام آن نشان می‌دهد، مأموریت کرو-۴ چهارمین مأموریت سرنشین‌دار عملیاتی خواهد بود که اسپیس‌ایکس برای ناسا به آزمایشگاه مداری زمین انجام می‌دهد.

فضانوردان مأموریت کرو-4 ناسا و اسپیس‌ایکس

فضانوردان مأموریت کرو-۴ ناسا و اسپیس‌ایکس لحظاتی پیش از پرتاب
Credit: SpaceX

این مأموریت تازه «کیل لیندگرن» (Kjell Lindgren)، «رابرت هاینز» (Robert Hines)، «جسیکا واتکینز» (Jessica Watkins) از ناسا و همچنین فضانورد آژانس فضایی اروپا «سامانتا کریستوفورتی» (Samantha Cristoforetti) را به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد برد.

پرتاب مأموریت کرو-۴ ابتدا برای آخر هفته‌ی گذشته برنامه‌ریزی شده بود اما به دلیل آب‌وهوای بد، به‌طور غیرمستقیم به تعویق افتاد. در حقیقت این مأموریت باید منتظر می‌ماند تا دریاها در منطقه‌ی فرود مأموریت Ax-1 آکسیوم اسپیس آرام شود. مأموریتی که در هفته‌های گذشته برای آغاز عصر تازه‌ای در دردسترس کردن هرچه بیشتر مأموریت‌های مداری به ایستگاه پیوسته بود.

فضانوردان کرو-4 در مدار زمین

فضانوردان کرو-۴ در مدار زمین
Credit: NASA

Ax-1 نخستین مأموریت سرنشین‌دار کاملا خصوصی به ISS بود و فضاپیمای این مأموریت همان بندرگاهی از ایستگاه فضایی را اشغال کرده بود که خدمه‌ی کرو-۴ قصد دارند از آن استفاده کنند. همچنین به گفته‌ی ناسا یک فاصله‌ی دو روزه بین بازگشت مأموریت قبلی و پرتاب مأموریت تازه کمک می‌کند تا امکان تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و دیگر مراحل آماده‌سازی فراهم باشد.

مأموریت اکس-۱ پنج رو ز بیش از برنامه‌ریزی اولیه و به مدت ۱۵ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی ماند. اما اقامت فضانوردان کرو-۴ بسیار طولانی‌تر خواهد بود. انتظار می‌رود که این خدمه حدود شش ماه که زمانی معمول برای یک مأموریت ISS است در مدار زمین بمانند.

عکس کاور: پرتاب موشک فالکون ۹ در مأموریت کرو-۴ ناسا و اسپیس‌ایکس
Credit: NASA

منبع: Space

نوشته فضانوردان مأموریت کرو-۴ شبانه راهی ایستگاه فضایی شدند اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala