چند وقت پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اپل می‌خواهد قیمت آیفون ۱۴ پرو مکس را در مقایسه با قبل ثابت نگه دارد. آیفون ۱۳ پرو مکس با قیمت ۱۱۰۰ دلار در مدل پایه راهی بازار شد و انتظار می‌رفت جانشین آن هم دقیقا با همین برچسب قیمتی در دسترس قرار بگیرد. اما اینطور که به نظر می‌رسد، اپل می‌خواهد قیمت پرچم‌دار مورد انتظار خود را ۱۰۰ دلار افزایش دهد تا بدین ترتیب کاربر بداند مدل‌های پرو قرار است واقعاً در مقایسه با مدل‌های استاندارد تفاوت داشته باشند.

همانطور که احتمالا می‌دانید، آیفون ۱۴ پرو مکس قرار است از نمایشگری با دو حفره روی آن بهره ببرد که یکی از آن‌ها میزبان دوربین سلفی و دیگری میزبان سنسورهای مربوط به تشخیص چهره است. بدین ترتیب اپل بعد از ۵ سال، رسما استفاده از ناچ را کنار گذاشته و از حفره روی نمایشگر گوشی‌هایش استفاده می‌کند. البته که این طراحی جدید فقط برای دو مدل پرو و پرو مکس خواهد بود و دو مدل استاندارد و پلاس (مکس) با همان ناچ راهی بازار خواهند شد. دو مدل پرو و پرو مکس همچنین از پردازنده‌ی قدرتمند و جدید A16 به عنوان قلب تپنده بهره خواهند برد، دوربین اصلی آن‌ها از ۱۲ به ۴۸ مگاپیکسل ارتقا پیدا می‌کند و دوربین سلفی آن‌ها هم بهبود چشمگیری خواهد داشت.

اگر این مواردی که گفته شد حقیقت داشته باشند که به نظر می‌رسد اینطور باشد، قطعا اپل باید اندکی قیمت محصولاتش را افزایش دهد و در نتیجه این افزایش ۱۰۰ دلاری قیمت تا حدودی هم منطقی به نظر می‌رسد. البته افشاگری که این خبر را منتشر کرده همیشه سابقه‌ی خوبی در افشای اطلاعات نداشته و گاهی اوقات هم پیش‌بینی‌هایش اشتباه از آب در می‌آمد. هرچند همانطور که گفته شد، با توجه به شواهد موجود، به نظر می‌رسد افزایش قیمتی ۱۰۰ دلاری خیلی هم خارج از منطق نباشد.

تفاوت بین آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس از لحاظ مشخصات و قیمت

آیفون 14 پرو

  • پردازنده: A16 بایونیک
  • نمایشگر: ۶٫۷ اینچ در مقابل ۶٫۱ اینچ با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و پنلی از جنس OLED
  • دوربین: ۴۸ + ۱۲ + ۱۲ شامل اصلی، فوق عریض و تله‌فوتو
  • حافظه‌ی داخلی و رم: ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت / احتمالا ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم
  • باتری: ۴۳۲۳ در مقابل ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت
  • سیستم‌عامل و قابلیت‌های خاص: iOS 16، نمایشگر همیشه روشن، فیس‌آی‌دی
  • قیمت: ۱۲۰۰ دلار در مقابل ۱۱۰۰ دلار

اگر اپل قیمت دو مدل پرو را افزایش ندهد، بین مدل پلاس (مکس) و پرو فقط ۱۰۰ دلار تفاوت قیمت وجود خواهد داشت در حالی که گفته می‌شود مدل پلاس جز از لحاظ اندازه، هیچ تفاوت معناداری در مقایسه با آیفون ۱۴ و ۱۳ نخواهد داشت. این در حالی است که اپل همیشه بین مدل استاندارد و پرو، یک تفاوت قیمت ۲۰۰ دلاری را قائل می‌شده و هیچ دلیلی هم ندارد بخواهیم فکر کنیم امسال این تفاوت قیمت بین آن‌ها وجود نخواهد داشت. به صورت کلی، تفاوت قیمت بین مدل‌های این سری و نسل قبل، به شرح زیر است:

مدل گوشی قیمت
آیفون ۱۴ با نمایشگر ۶٫۱ اینچی ۸۰۰ دلار (احتمالا)
آیفون ۱۳ مینی با نمایشگر ۵٫۴ اینچی ۷۰۰ دلار
آیفون ۱۴ پلاس (مکس) با نمایشگر ۶٫۷ اینچی ۹۰۰ دلار (احتمالا)
آیفون ۱۳ با نمایشگر ۶٫۱ اینچی ۸۰۰ دلار
آیفون ۱۴ پرو با نمایشگر ۶٫۱ اینچی ۱۱۰۰ دلار (احتمالا)
آیفون ۱۳ پرو با نمایشگر ۶٫۱ اینچی ۱۰۰۰ دلار
آیفون ۱۴ پرو مکس با نمایشگر ۶٫۷ اینچی ۱۲۰۰ دلار (احتمالا)
آیفون ۱۳ پرو مکس با نمایشگر ۶٫۷ اینچی ۱۱۰۰ دلار

همانطور که می‌بینید، با حذف مدل مینی و اضافه شدن مدل مکس به مجموعه آیفون‌های جدید، به خودی خود افزایش قیمت محسوسی را در مقایسه با نسل قبل در سری آیفون ۱۴ شاهد خواهیم بود. حال با ارتقای مدل‌های پرو از جهات مختلف، افزایش قیمت آن‌ها به نظر می‌رسد که اجتناب ناپذیر باشد. همین مسأله سبب می‌شود فقط قیمت مدل استاندارد تغییری در مقایسه با قبل نداشته باشد. با این حساب، خرید تمام گوشی‌های سری آیفون ۱۳، ۳۵۹۶ دلار روی دست‌تان خرج خواهد گذاشت در حالی که برای خرید سری آیفون ۱۴ باید ۴۰۰ دلار بیشتر از این میزان هزینه کنید که به خاطر افزایش قیمت ۱۰۰ دلاری دو مدل پرو و اضافه شدن مدل مکس با افزایش ۲۰۰ دلاری قیمت در مقایسه با مدل مینی است.

حال باید دید واکنش کاربران به این افزایش قیمت چه خواهد بود و آیا باز هم پرچم‌داران اپل (جز مدل استاندارد و مکس) در لیست پرفروش‌ترین‌ها حضور پیدا می‌کنند یا خیر.

  • فرآیند تأمین قطعات سری آیفون ۱۴ اپل در حال انجام است
  • سری آیفون ۱۵ همانند سری آیفون ۱۴ به حفره نمایشگر دوگانه مجهز خواهد بود

منبع: PhoneArena

نوشته قیمت آیفون ۱۴ پرو مکس احتمالا بالاتر از انتظار خواهد بود اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala