آیا برای شما هم پیش آمده که به صورت خیلی اتفاقی یک فایل مهم را از کامپیوتر خود پاک کرده یا تنظیمات مهمی را تغییر داده باشید؟ یا مثلا یک فرایند را متوقف کرده باشید که در نتیجه‌ی آن، ویندوز رفتارهای عجیبی از خود به نمایش گذاشته باشد؟

بسیاری از تنظیمات ویندوز برای این در نظر گرفته می‌شوند که این سیستم‌عامل بتواند بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهد. هیچوقت نباید آن‌ها را متوقف کرد یا تنظیماتشان را ندانسته تغییر داد چون ممکن است ویندوز هنگ کند یا مجبور شوید دوباره آن را نصب کنید که این قطعا دردسرهای خاص خود را دارد.

اگر می‌خواهید بدانید چه کارهایی هستند که با انجامشان ممکن است باعث شوید سیستم‌تان دچار مشکل شود، در این مطلب با ما همراه باشید. توجه داشته باشید در این مطلب فقط به ۷ مورد از این کارها اشاره شده است اما به صورت کلی تنظیمات دیگری هم هستند که اگر اطلاعی از آن‌ها ندارید، توصیه می‌شود بگذارید به همان شکل سابق باقی بمانند یا با کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نوع کارکردشان به سراغ‌شان بروید.

  • چگونه مشکل بوت نشدن سیستم را برطرف کنیم؟

۱. استفاده از منوی رجیستری برای اعمال تغییرات

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ویندوز، بخش رجیستری است. جایی که می‌شود آن را عملا قلب تپنده‌ی یک سیستم‌عامل دانست چرا که تمام تنظیمات مهم ویندوز در آن قرار گرفته است. از این منو برای انجام کارهایی جهت بهبود عملکرد یک اپلیکیشن، ایجاد تغییراتی در ویندوز یا رفع مشکلاتی که به سادگی حل نمی‌شوند می‌توان استفاده کرد. به عبارتی دیگر، وقتی یک تعمیرکار هیچ راهی برای رفع مشکل نرم‌افزاری سیستم شما نداشته باشد، در نهایت باید به سراغ رجیستری برود و از این طریق اقداماتی را روی آن انجام دهد.

بسیاری از افراد اصلا اطلاعی ندارند که در رجیستری ویندوز می‌شود چه کارهای انجام داد یا اصلا چرا باید به این بخش رفت. حتی برخی‌ها نمی‌دانند چگونه باید وارد این منو شد. باید بگوییم همانقدر که این منو می‌تواند برای رفع مشکلات عجیب و غریب و سخت مفید باشد، به همان اندازه هم می‌تواند خطرناک و مشکل‌ساز باشد. بنابراین همیشه توصیه می‌شود یا کاملا تحقیق کنید و با علم به سراغ ببخش رجیستری بیایید یا اصلا قید این بخش را بزنید. در حالت عادی، رجیستری را به عنوان «بخش ممنوعه» در ویندوز می‌شناسند چون ممکن است عملکرد کل سیستم‌عامل را مختل کند.

یک تغییر کوچک و ناآگاهانه یا حذف یک فایل کافی است تا مشکل کوچک کامپیوتر شما به یک مشکل بزرگ تبدیل شود که هم امنیت سیستم را تهدید می‌کند، هم درایوها را با مشکل مواجه می‌کند و هم دسترسی شما را به یک سری بخش‌ها محدود می‌کند. در بدترین حالت ممکن هم مجبور می‌شوید ویندوز را عوض کنید. بنابراین اگر یک راه حل جایگزین دارید، هیچوقت به سراغ رجیستری نروید.

۲. خاموش کردن آپدیت خودکار ویندوز

زمانی که مایکروسافت ویندوز ۱۰ را رسما عرضه کرد، راهی برای متوقف کردن آپدیت خودکار آن وجود نداشت. در نتیجه کاربران ناگهان به خودشان می‌آمدند و متوجه می‌شدند بخش بزرگی از حجم بسته‌ی اینترنت آن‌ها فقط برای نصب یک آپدیت هدر رفته است بدون اینکه اصلا راهی برای توقف آن وجود داشته باشد. در آن زمان به خاطر دارم که از یک سری اپلیکیشن شخص ثالث برای توقف اجباری آپدیت ویندوز استفاده می‌کردم اما بعدها این مشکل برطرف شد و اکنون کاربران می‌توانند فرایند دانلود و نصب را متوقف کنند.

از آن زمان تاکنون کاربران زیادی عادت کرده‌اند که آپدیت خودکار را غیرفعال کنند. با این کار دیگر حجمی بدون اطلاع از اینترنت کم نمی‌شد ولی بعد از مدتی کوتاه مشکلات زیادی برای سیستم به وجود می‌آمد. این دومین کاری است که نباید انجام دهید؛ متوقف کردن آپدیت خودکار.

آپدیت‌های ویندوز نقش مهمی در عملکرد درست و به دور از مشکل کامپیوتر ایفا می‌کنند. این آپدیت‌ها گاها پایداری سیستم را بهبود می‌بخشند، امنیت سیستم را افزایش می‌دهند، باگ‌های زیادی را برطرف می‌کنند، آن را در برابر اپلیکیشن‌های خطرناک محافظت می‌کنند و بسیاری فوائد دیگر که بیان تک تک آن‌ها از حوصله‌ی متن خارج است.

غیرفعال کردن آپدیت خودکار شاید در چند روز نخست مشکلات خاصی را به وجود نیاورد اما در دراز مدت این مشکلات خود را نشان می‌دهند. در بهترین حالت، هیچ مشکلی برایتان پیش نمی‌آید اما چرا وقتی می‌توانید تجربه‌ی بهتری داشته باشید، جلوی این اتفاق را بگیرید؟ اگر مشکل حجم اینترنت دارید، می‌توانید به صورت موقف این فرایند را متوقف کنید و هر زمان که شرایطش وجود داشت، روند آپدیت را از سر بگیرید. هیچوقت به مدت چند ماه آپدیت خودکار را غیر فعال نکنید.

۳. غیرفعال کردن فایروال ویندوز دیفندر

اگر اهل نصب بازی یا برنامه‌های کرکی باشید، قطعا نیاز شده که فایروال ویندوز را غیرفعال کنید. فایروال مایکروسافت دیفندر در واقع یک سپر امنیتی است که کمک می‌کند اپلیکیشن‌های خطرناک به بخش‌های مهم سیستم دسترسی پیدا نکنند. در واقع وظیفه‌ی این سپر امنیتی این است که بدافزارها را قبل از اینکه اصلا بتوانند به کامپیوتر نفوذ کنند شناسایی و پاک کند.

برای اینکه کامپیوتر از لحاظ امنیتی همیشه در وضعیت خوبی قرار داشته باشد، فایروال مرتبا روشن است تا بتواند تمام خطرات را خنثی کند. کاربران همانطور که در ابتدا هم گفته شده، گاهی اوقات این سرویس را غیرفعال می‌کنند اما اطمینان حاصل کنید که مدت زمان خاموش بودن فایروال فقط به اندازه‌ی بازه‌ی زمانی نصب یک اپلیکیشن باشد. بلافاصله بعد از اینکه به کار خود رسیدگی کردید، فایروال را فعال کنید تا کامپیوتر دچار مشکل نشود.

کامپیوتر مشکل

حتی اگر هم بنا به دلایل دیگر نظیر ضعیف بودن سرویس فایروال ویندوز می‌خواهید استفاده از آن را متوقف کرده و از یک سرویس جایگزین استفاده کنید، حتما از آنتی ویروس یا فایروال خوب و قدرتمندی استفاده کنید تا امنیت شما در شرایطی که حریم خصوصی به بخش مهمی از زندگی تبدیل شده به خطر نیفتد.

  • چگونه سرعت عملکرد ویندوز ۱۰ را افزایش دهیم؟

۴. استفاده از Command Prompt برای اعمال تغییرات در ویندوز

منوی Command Prompt که از آن به عنوان CMD هم یاد می‌شود، در واقع مثل منوی رجیستری ویندوز می‌ماند. با این تفاوت که شما در این صفحه مثل یک برنامه‌نویس عمل کرده و کد وارد می‌کنید. با این کدها شما می‌توانید عملیات مختلفی را انجام دهید که از جمله این موارد می‌توان به اسکن کردن کامپیوتر، برای یافتن مشکل، مقایسه‌ی فایل‌ها، چک کردن وضعیت درایوها، بهبود تنظیمات مصرف انرژی و… اشاره کرد.

کامپیوتر مشکل

در بسیاری از شرایط، باید به Command Prompt دسترسی ادمین بدهید تا بتوانید یک سری از دستورات خاص را با استفاده از آن به سیستم ارسال کنید. بدین ترتیب تمام دسترسی‌هایی که پیش از این محدود بودند، کاملا آزاد می‌شوند و شما عملا هر کاری که بخواهید می‌توانید انجام دهید. موضوع هم دقیقا اینجاست که نباید کاری انجام دهید چون عدم آگاهی به محیط CMD و اقداماتی که می‌توان با استفاده از آن صورت داد قطعا باعث ایجاد مشکل خواهد شد.

حتی با استفاده از این صفحه شما می‌توانید درایوهای خود را هم فرمت، حساب کاربری خود را پاک، ویندوز را ریست و حتی اینترنت را هم به صورت دائمی در سیستم خود قطع کنید. بنابراین اصلا سعی نکنید وارد این منو شوید مگر اینکه هم از کدی که می‌خواهید درون آن وارد کنید اطلاع داشته باشید و هم اینکه این منو را بشناسید.

۵. پاک کردن فایل‌های ویندوز و غیرفعال کردن فرایندهای مهم

کامپیوتر مشکل

فایل‌های ضروری سیستم یا تنظیمات مهم ویندوز هیچوقت نباید پاک یا متوقف شوند. اگر آن‌ها را پاک یا متوقف کنید، سیستم‌عامل به احتمال زیاد رفتارهای عجیبی از خود به نمایش خواهد گذاشت و شاید نیاز باشد آن را ریست کنید تا مشکل حل شود. به همین خاطر توصیه می‌شود به بخش Services وارد نشوید یا اگر هم وارد شدید، بدانید چه تنظیماتی را برای چه هدفی قرار است تغییر دهید.

در منوی تسک منجر هم دقیقا باید همین رفتار محافظه‌کارانه را در پیش بگیرید و هیچوقت فرایندهای مهم را نبندید. البته در تسک منجر خیلی راحت می‌شود تشخیص داد چه اپ‌هایی باید بسته شوند تا پردازنده، رم و… آزاد شوند اما اگر به موردی برخورد کردید که اطلاعی از نقش آن در سیستم خود ندارید، حتی اگر منابع زیادی را هم اشغال کرده سعی نکنید آن را پاک کنید چون ممکن است سیستم را دچار مشکل کند.

۶. نصب برنامه از سایت‌های ناشناسچ

کامپیوتر مشکل

این مشکل را به شخصه بارها تجربه کرده‌ام. گاهی اوقات پیش می‌آید که شما برای نصب یک اپلیکیشن مجبور می‌شوید به سراغ وب‌سایت‌های مختلفی بروید که اصلا نمی‌دانید چه اهدافی را دنبال می‌کنند. این وب‌سایت‌ها هم به‌جای اپلیکیشن مورد نظر، یک بدافزار را به شما نمایش می‌دهند که با نصب آن روی سیستم، با مشکل بزرگی مواجه می‌شوید.

البته بسیاری از این بدافزارها قبل از اینکه اصلا بتوانند راهی به درون سیستم پیدا کنند، توسط ویندوز دیفندر از بین می‌روند اما بسیاری از موارد دیگر هم جان سالم به در برده و کامپیوتر را تا مرز خراب شدن هم پیش می‌برند. به شخصه به خاطر دارم یکبار با نصب یک بدافزار که تصور می‌کردم اپلیکیشن است، تمام منابع سخت‌افزاری سیستم تحت سنگین‌ترین فشار قرار گرفته بودند بدون اینکه اصلا کاری با سیستم داشته باشم. بستن فعالیت‌ها، حذف برنامه، پاک کردن آن از سیستم، حتی ریستارت کردن سیستم هم مشکل را حل نکرد تا مجبور به تعویض ویندوز شوم. بنابراین همیشه از یک سابت معتبر برای دانلود اپلیکیشن‌ها یخود استفاده کنید.

اگر هم از یک وب‌سایت ناشناخته چیزی دانلود کردید که ویندوز دیفندر یا هر آنتی ویروس دیگری درون سیستم شما آن را بدافزار تشخیص داده، سعی کنید آن را نصب نکنید. چون احتمال اینکه واقعا بدافزار باشد زیاد است. خصوصا که این روزها افراد مختلف به هر طریقی به دنبال برهم زدن امنیت و نفوذ به حریم خصوصی کاربران هستند.

۷. عدم تهیه‌ی فایل پشتیبان

همیشه سعی کنید از فایل‌های خود درون سیستم فایل پشتیبان تهیه کنید. حتی اگر این کارهای بالا را هم انجام ندهید، همانطور هم که در ابتدای متن گفته شده، گاهی اوقات به خاطر یک دلیل دیگر ممکن است سیستم شما دچار مشکل شود و شما در خطر از دست دادن اطلاعات مهم خود باشید. اگر همیشه از اطلاعات مهم خود فایل پشتیبان بگیرید، دیگر نگران هیچ چیز نخواهید بود. همچنین می‌توانید یک نقطه‌ی بازگشت برای کامپیوتر خود تعیین کنید تا در شرایطی که با مشکل مواجه شد، بتوانید با مراجعه به این بخش، سیستم را به وضعیت خوب قبل بازگردانید.

به نظر شما چه کارهای دیگری هست که نباید انجام دهیم تا کامپیوترمان بدون مشکل به کار خود ادامه دهد؟

  • آیا آهنربا واقعا به گوشی و کامپیوتر آسیب می‌رساند؟

منبع: We The Geek

نوشته اگر می‌خواهید کامپیوترتان با مشکل مواجه نشود، این کارها را نکنید! اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala