۷ سال پیش که گوشی‌های گلکسی نوت ۸ و اکسپریا XZ1 کامپکت معرفی شدند، هیچ کس تصور نمی‌کرد که بتوان بیش از چند سال از آنها استفاده کرد. در این هفت سال، پیشرفت چشمگیری در پردازنده‌ها رخ داده است. از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ و سپس از ۲۰۲۱ تاکنون، عملکرد پردازنده‌های اسنپدراگون پرچمدار تقریباً دو برابر شده است. با این حال، با توجه به کند شدن سرعت افزایش عملکرد، ممکن است پردازنده‌های برتر سال ۲۰۲۸ آنقدرها هم که انتظار داریم انقلابی نباشند.

  • چند وقت یکبار به سراغ خرید گوشی اندرویدی جدید برویم؟

مروری بر تغییرات از ۷ سال قبل

پرچم‌داران اندرویدی

در حالی که مدل‌هایی مانند گلکسی S21 که در سال ۲۰۲۱ عرضه شده است، ممکن است از نظر سخت‌افزار قدیمی شده باشند، اما همچنان با اجرای بدون مشکل اندروید ۱۴ و اپ‌های سنگین، به فعالیت خود ادامه می‌دهند. پرچم‌دار سه سال پیش شاید سرعت خیره‌کننده‌ی سال ۲۰۲۴ را ارائه ندهد، اما همچنان عملکردی حداقل به اندازه‌ی بسیاری از گوشی‌های میان‌رده‌ی عالی امروزی دارد و یا حتی بهتر از آن‌ها عمل می‌کند. با وجود اینکه اپ‌ها و سیستم‌عامل‌ها روز‌به‌روز سنگین‌تر می‌شوند، اما بهبود‌های مداوم سیستم‌عامل به عملکرد روان‌تر دستگاه‌های قدیمی‌تر کمک می‌کند.

در دو سال گذشته، سازندگان تراشه‌ها توجه بیشتری به کاهش مصرف انرژی تراشه‌ها نشان داده‌اند که این موضوع برای بهبود عمر باتری اهمیت زیادی دارد. همین موضوع بزرگ‌ترین مانع برای عمر مفید طولانی پرچم‌داران اندرویدی است؛ اینکه افت عملکرد باتری تا چه زمانی تاثیر منفی قابل توجهی روی تجربه کاربری ندارد؟

دوام باتری و تکامل صنعت گوشی‌های هوشمند

چرا باتری گوشی‌ها قابل تعویض نیست؟

پرچم‌داران اندرویدی

باطری‌های قابل تعویض برای جلوگیری از آسیب نیاز به محافظ اضافی داشتند در حالی که باطری‌های داخلی امکان ساخت گوشی‌های باریک‌تر را فراهم کردند. علاوه بر این، کاربران تقاضای دستگاه‌های بادوام‌تری داشتند. سامسونگ Galaxy S5 نشان داد که طراحی یک گوشی هوشمند با رتبه IP67 و باتری قابل تعویض ممکن است. اما اگر با گذشت زمان یا آسیب، نوار لاستیکی دور پنل پشتی دچار مشکل می‌شد، مقاومت در برابر آب از بین می‌رفت. در مقابل، استفاده از پیچ‌های بسیار دقیق و لایه‌های چسب قوی برای دوام و اطمینان‌پذیری بیشتر، تعویض باطری را برای مصرف‌کنندگان عادی تقریباً غیرممکن می‌کند.

چگونه باتری استهلاک پیدا می‌کند؟

باتری‌ها تنها می‌توانند تعداد مشخصی (که به آن سیکل گفته می‌شود) شارژ و دشارژ شوند تا اینکه ظرفیت آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش یابد. علاوه بر تعداد سیکل، عواملی مانند شارژ کامل، دشارژ زیر ۴۰ درصد، قرارگیری در معرض دمای بالا یا نگهداری در سطح شارژ بسیار بالا نیز به باتری آسیب می‌رساند.

با استفاده از راهکارهای خاصی می‌توان به باتری‌ها کمک کرد تا برای مدت طولانی‌تری عملکرد بهینه خود را حفظ کنند. به عنوان مثال، خودروهای برقی از ظرفیت مازاد استفاده می‌کنند و در حالی که به عنوان ۱۰۰% شارژ نمایش داده می‌شوند، مقداری ظرفیت مازاد شارژ نشده باقی می‌گذارند. برخلاف خودروهای برقی، گوشی‌های هوشمند از این ظرفیت مازاد استفاده نمی‌کنند و در عوض، از تمام سلول‌های باتری استفاده می‌کنند که به سلامت باتری آسیب می‌زند. نکته جالب این است که هنگامی که میزان شارژ باتری گوشی هوشمند شما برای اولین بار به ۱۰۰% می‌رسد، در واقع کاملاً شارژ نشده است و تا زمانی که کاملاً شارژ شود، به روند شارژ ادامه می‌دهد.

پرچم‌داران اندرویدی

همچنین، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند برای تنظیم توان خروجی و به حداقل رساندن فرسودگی باتری، الگوریتم‌هایی را برای نرخ شارژ بر اساس ظرفیت و دما طراحی می‌کنند. سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا تنها برای مدت کوتاهی در حین شارژ به توان اوج ۴۵ وات خود می‌رسد. سنسورهای حرارتی نیز به تنظیم سرعت شارژ کمک می‌کنند که با پروتکل‌های شارژ سریع مانند فناوری ۱۰۰ وات SuperVOOC وان‌پلاس ۱۲ اهمیت پیدا می‌کند.

برخی از گوشی‌ها قابلیت شارژ تطبیقی را ارائه می‌دهند که سرعت شارژ را به تدریج کاهش می‌دهد تا تنها زمانی که نیاز دارید، به ۱۰۰% برسد. برخی از این پیاده‌سازی‌ها از آلارم‌های تنظیم‌شده شما به عنوان راهنما استفاده می‌کنند، اما همچنین می‌توانند الگوهای استفاده شما را تجزیه و تحلیل کنند و به طور مستقل تعیین کنند که چه زمانی باید به طور کامل شارژ شوند. با این حال، به طور کلی نمی‌توان از فرسودگی باتری جلوگیری کرد. احتمالا می‌دانید که اپل برای گوشی‌های قدیمی خود به منظور کاهش فشار به باتری، عملکرد را ضعیف‌تر می‌کرد که این کار سروصدای زیادی به راه انداخت.

آیا گوشی‌های هوشمند دوباره باتری قابل تعویض دریافت می‌کنند؟

پرچم‌داران اندرویدی

اتحادیه اروپا در تصمیمی مهم در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۷ همه تلفن‌های هوشمند باید دارای باتری قابل تعویض باشند. از آنجایی که تولیدکنندگان نمی‌توانند به طور عملی تلفن‌های کاملاً متفاوتی را برای بازارهای مختلف طراحی کنند، همانطور که تصمیمات اتحادیه اروپا اغلب چنین است، این تغییر تقریباً به طور قطع بازارهای سراسر جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این قانون به صراحت بیان می‌کند که مصرف‌کنندگان برای تعویض باتری قدیمی نباید به ابزار خاصی یا تخصص قابل توجهی نیاز داشته باشند.

تعویض باتری گوشی‌های هوشمند کار راحتی نیست و باید یک تعمیرکار متخصص این کار را انجام دهد. از سوی دیگر در بازاری مانند ایران، حتی اگر مثلا بخواهید باتری پرچم‌دار اندرویدی خود را تعویض کنید همواره این نگرانی وجود دارد که آیا باتری جدید کیفیت بالایی دارد یا نه.

آینده‌ی پیش روی پرچم‌داران اندرویدی

با وجود عملکرد مناسب پرچم‌داران اندرویدی در زمینه‌هایی مانند دوربین، اسپیکر، نمایشگر، چیپست و دیگر موارد، تصور تغییرات انقلابی در آن‌ها دشوار است. پیشرفت‌های آینده احتمالا محدود به ارتقاء جزئی در پردازش تصویر، افزایش روشنایی عکس‌ها و سایر بهبودهای تدریجی خواهد بود.

در حالی که مواد و لولاهای گوشی‌های تاشوی مطرح امروزی نسبت به مدل‌های اولیه مانند گلکسی زد فولد (که با مشکلاتی مواجه بود) به طور قابل توجهی بهبود یافته‌اند، همچنان جای زیادی برای پیشرفت در این حوزه وجود دارد. از طرفی، توسعه‌دهندگان همچنان در حال بهینه‌سازی عملکرد دو صفحه‌نمایش این گوشی‌ها هستند. نمایشگرهای بیرونی که با برنامه‌ها سازگار هستند و نمایشگرهای داخلی که امکان انجام چند کار همزمان را فراهم می‌کنند، باعث شده‌اند این گوشی‌های نوآورانه به دستگاه‌های ترکیبی کاربردی تبدیل شوند.

آیا آپدیت ۷ ساله پرچم‌داران اندرویدی اهمیت زیادی دارد؟

در طول یک دهه گذشته، کاربران به‌طور متوسط هر دو و نیم سال گوشی خود را تعویض کرده‌اند. بسیاری از کاربران حرفه‌ای و علاقه‌مندان به فناوری همیشه جدیدترین پرچم‌داران بازار را خریداری می‌کنند که باعث ورود گوشی‌های بیشتری به بازار دست‌دوم می‌شود.

امروزه، گوشی‌های میان‌رده مانند گلکسی A54 از نظر قدرت و کارایی به‌طور قابل توجهی از پرچم‌داران اندرویدی سال ۲۰۲۱ بهتر عمل می‌کنند، اما این روند احتمالاً در سه تا چهار سال آینده تغییر خواهد کرد. در حالی که برخی از کاربران خواهان سرعت فوق‌العاده و ویژگی‌های پیشرفته هستند، اکثر مردم با عملکرد مناسب، دوربین‌های قابل اعتماد و نرم‌افزار ایمن و بدون باگ مشکلی ندارند.

گروه اول ممکن است به دلیل عدم تأثیر مستقیم بر آن‌ها، به افزایش طول عمر دستگاه اهمیت ندهند. اما افرادی که به جای مشخصات پیشرفته و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، به مقرون‌به‌صرفه بودن و ثبات اهمیت می‌دهند، می‌توانند به آینده‌ای روشن امیدوار باشند. در حال حاضر، کیفیت ساخت و مواد گوشی‌ها در بالاترین سطح‌ خود قرار دارند و همچنین، انتخاب و کیفیت لوازم جانبی نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته است. تعویض سریع باتری، بزرگ‌ترین مانع بین پرچم‌داران و دوام بلندمدت را برطرف می‌کند. به نظر می‌رسد آینده برای بازار گوشی‌های هوشمند، بسیار امیدوارکننده است.

گوگل و سامسونگ با وعده‌های بلندمدت خود برای سیستم‌عامل اندروید، پیشرو بوده‌اند و به احتمال زیاد، سایر تولیدکنندگان نیز از آن‌ها پیروی خواهند کرد. در بلندمدت، مصرف‌کنندگان برنده خواهند بود، زیرا بازار پررونق کالاهای دست‌دوم دسترسی خریدارانی که نمی‌خواهند مبلغ بالایی بپردازند را به گوشی‌های هوشمند رده‌بالا و تمام قابلیت‌های آن‌ها ممکن می‌کند.

  • ۱۳ گوشی هوشمند مهم که جهان را برای همیشه تغییر دادند

منبع: Android Police

نوشته آیا پرچم‌داران اندرویدی ۲۰۲۴ واقعا ۷ سال دوام می‌آورند؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

منبع متن: digikala