هر ساله فیلمهای کاملا اصیل و جدیدی توسط استودیوهای هالیوود تولید میشود که البته مطمئنا بیشترین توجه و بودجه را به خود اختصاص نمیدهند. پولها بیشتر صرف بازسازی فرنچایزهای قدیمی میشود، زیرا بارها و بارها نشان داده شده است که داشتن یک نام تجاری قابل تشخیص و معروف به طور قابل توجهی شانس موفقیت فیلم را در گیشه افزایش میدهد.
درست است که تام هالند با درآمد معجزهآسای ۱ میلیارد دلاری «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست»، در بحبوحه بیماری کرونا توانست، گیشه را از آن خود کند، اما بیشتر فروش این فیلم به این خاطر بود که مخاطبین، آن را پایانی برای سهگانه «بازگشت به خانه» میدانستند و علاوهبراین این فیلم از وجود کاراکترهای بینظیری نیز بهره میبرد.
کمتر از دو هفته تا آغاز جشنواره فجر امسال فاصله داریم؛ جشنوارهای که حواشی تصمیمات مدیران جدید آن و سایهی فیلمهای مهم غایب بر تمام جنبههایش سنگینی میکند، اما به هرحال چند اسم کنجکاوریبرانگیز در میان هنرمندان حاضر در این دوره به چشم میخورد که سبب میشوند همچنان به فجر چهلم امیدوار باشیم. علاقهمندان میتوانند جداول نمایشی سینماهای مردمی جشنواره ۱۴۰۰ را از اینجا مطالعه کنند.
کارگردانان و آهنگسازانی مانند هیچکاک و هرمان و لئونه و موریکونه تاثیر خاص خود را بر سینمای کلاسیک به جا گذاشتند اما مخاطبان مدرن زوجهایی مانند استیون اسپیلبرگ و جان ویلیامز یا تیم برتون و دنی الفمن را بهتر میشناسند.
آلفرد هیچکاک فیلمسازی را در کشور محل تولدش یعنی انگلستان آغاز کرد؛ در دوران سینمای صامت. او از نسل فیلمسازانی بود که عمری تقریبا برابر با پیدایش سینما داشتند و بدون هیچ پیش زمینهای به سمت این هنر تازه کشیده شدند و سپس از پایینترین ردهها شروع کردند و رفته رفته برای خود جایگاهی کسب کردند. فیلمسازان این نسل گاهی برای ساختن یک فیلم باید مانند یک کارگر عرق میریختند و واقعا از جان مایه میگذاشتند. در همان نظام استودیویی که فیلمسازان قدیمیتر را ارج مینهاد، این نسل جوان دههی ۱۹۲۰، راهی جز دست و پا زدن برای دوام آوردن نداشتند. گاهی یکی از همین جوانان نبوغی از خود نشان میداد و راهی را طی میکرد که به سرعت مورد توجه قرار میگرفت و استودیوها برایش سر و دست میشکستند.
سری فیلمهای اسلشر «جیغ» همواره از محبوبیت خوبی در میان سینمادوستان برخوردار بودهاند. فیلم «جیغ ۴» به کارگردانی وس کریون با بودجهی ۴۰ میلیون دلاری توانست ۹۶ میلیون دلار بفروشد و رضایت نسبی منتقدان را هم به دست آورد. اما اینطور که پیداست جدیدترین عضو این مجموعه با استقبال بیشتری از سوی سینمادوستان مواجه شده و پتانسیل این را دارد که نسبت نسخهی قبلی سری جیغ فروش بهتری را تجربه کند. جیغ جدید در نخستین آخر هفتهی اکراناش در آمریکا در ۳۶۶۴ سالن روی پرده رفته و ۳۰.۰۴ میلیون دلار فروخته است. فیلم جیغ ۴ در اولین آخر هفتهی نمایشاش در آمریکا تنها ۱۸ میلیون دلار فروخته بود.